Pudełko drugiej odsłony trafi ponownie do dziesięciu szkół z całego kraju oraz do pięciu instytucji kultury, które będą na miejscu pracować z gronem pedagogicznym oraz uczennicami i uczniami. W projekt włącza się Biuro Wystaw Artystycznych w Ostrowcu.
- Cieszę się, ze dołączyliśmy do takiego bardzo dobrego składu, bo oprócz nas jest to Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Goyki 3 Art Inkubator w Sopocie, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu oraz Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie – wyjaśnia Justyna Łada, dyrektor ostrowieckiego Biura Wystaw Artystycznych. - To bardzo dobre galerie z dużym edukacyjnym stażem, cieszę się, że nasze działania są dostrzeżone – dodaje dyrektor.
Zobaczcie galerię zdjęć z prezentacji
Międzynarodowi artyści w projekcie
Program składa się z przygotowanych przez artystki i artystów instrukcji wykonania dzieł, umieszczonych w zaprojektowanym do tego celu pudełku. Jest to „uśpiona” wystawa, która w każdej chwili może się zmaterializować w kształcie wybranym przez uczniów szkoły, wspieranych przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum. Tegoroczna edycja pudełek zawierać będzie ćwiczenia, narzędzia i instrukcje stworzone przez między innymi artystę i kompozytora z Libanu, Tareka Atoui, autorkę instalacji i performansów z Hiszpanii, Dorę Garcia, naukowo-artystyczny warszawski kolektyw Zakole, artystkę i edukatorkę Jaśminę Wójcik oraz indyjskiego malarza Prabhakara Pachpute, którego prace można oglądać między innymi na tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji.
Zrealizowane w szkołach prace mogą stać się pomocami dydaktycznymi, dekoracją, wydarzeniem lub częścią infrastruktury szkolnej. Decyzja o miejscu zainstalowania, sposobie wykonania i funkcji będzie podejmowana przez użytkowników wystawy i w relacji do architektury szkoły.
“Formy podstawowe” są adresowane do szkół podstawowych, gdzie dzieła sztuki używane są w edukacji jako narzędzie do uruchomienia kreatywnej energii, budowania sprawczości i samodzielnego myślenia.
Dyrektor, Justyna Łada podkreśla, że tegoroczna edycja zakłada obcowanie ze sztuką w przestrzeni szkół. - Mogą to być sale, klasy, korytarze, sale lekcyjne i gimnastyczne lub przestrzeń poza szkołą – mówi.
Wystawa w pudełku
Wystawa umieszczona w pudełku może być przygotowywana wielokrotnie i interpretowana na rozmaite sposoby, na przykład poprzez selekcję fragmentów, inny dobór skali czy kolorów.
Program to także sposób na wprowadzenie do szkół zajęć wychodzących poza schemat standardowych lekcji.
- Miałam styczność z tym projektem w ubiegłym roku, odwiedzając wystawę Jak robić szkołę w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – informuje Marta Dobrowolska – Wesołowska, dyrektor Szkoły Podstawowej numer 5 imienia Stefana Żeromskiego w Ostrowcu. - Okazało się, że była to wystawa, jednej z realizacji projektu, pierwszej edycji Form podstawowych. Ta wystawa dała mi bardzo dużo do myślenia i spowodowała, że zadałam sobie bardzo dużo pytań. Dzięki tym dziesięciu pudełkom, w których jedenastu autorów zawarło skrawki świata, będziemy mogły pokazać uczniom, że świat to sztuka, w jaki sposób spojrzeć na daną rzecz zupełnie inaczej niż do tej pory – mówi dyrektor szkoły.
Marta Dobrowolska - Wesołowska zaznacza, że poprzez ten projekt nauczyciele udowodnią, ze sztuki nie trzeba rozumieć. - Ona sama do nas mówi i przemawia tak jak my jesteśmy to pojąć naszym umysłem i sercem, rozumem. Przez kontakt ze sztuką będziemy poszerzać horyzonty naszych uczniów. Pudełka są naprawdę fantastyczne, to co w nich się znajduje można interpretować na kilka różnych sposobów. Każdy z uczestników będzie inaczej ten projekt widział, inaczej go odczuwał – dodała dyrektor szkoły.
Projekt odwołuje się do tradycji historii sztuki: postaci Marcela Duchampa i jego wystawy podróżującej w walizce czy też „Fluxkits”, czyli pudełek przygotowywanych przez artystów związanych z ruchem Fluxus, które zawierały między innymi partytury, modele, nagrania audio, gry, puzzle i szablony.
Niestandardowa lekcja sztuki
Formy podstawowe zostały zainspirowane inicjatywą School Prints, którą realizowano przez chwilę w Wielkiej Brytanii tuż po drugiej wojnie światowej. Zestaw litografii stworzonych przez grupę uznanych artystów trafił wówczas do szkół podstawowych. Były to dzieła między innymi Barbary Jones, Henriego Matisse’a, Henriego Moore’a, Johna Nasha czy Pabla Picassa.
Program to także sposób na wprowadzenie do szkół zajęć wychodzących poza schemat standardowych lekcji. Z tego też wynika współpraca Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Edukacyjnej Fundacji imienia Romana Czerneckiego, które razem chcą dotrzeć ze sztuką współczesną i niestandardowymi rozwiązaniami w edukacji do mniejszych miejscowości, w których dostępność takiej oferty jest ograniczona.
Zobaczcie galerię zdjęć z prezentacji
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?