Trwa budowa ostatniego odcinka "małej obwodnicy" Ostrowca
Nieco ponad 3- kilometrowy odcinek drogi od zamkniętego obecnie węzła Brezelia nad ulicą Zygmuntówka, aż do planowanego ronda na ulicy Opatowskiej, kosztuje ponad 53 miliony złotych. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcą zaś konsorcjum firm Fabe Polska i SP Sine Midas Stroy.
Ostatni etap „małej obwodnicy” Ostrowca domknąć ma budowany od ponad 20 lat ciągu ulic, umożliwiający przejazd od strony Radomia do wylotówki w kierunku Opatowa, bez wjeżdżania na ulice w centrum miasta. Odciążona zostanie przede wszystkim ulica Sandomierska, obecnie zakorkowana dodatkowo, przez zamknięcia węzła Brezelia. Tam włączony zostanie nowo budowany odcinek.
- Do końca roku planowane jest wykonanie ronda przy węźle Brezelia, wraz z zakończeniem robót ziemnych oraz częściowym wykonaniem konstrukcji drogowych- mówi Małgorzata Pawelec- Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Robert Brodawka, kierownik robót drogowych wyjaśnia z kolei, że węzeł musiał zostać zamknięty właśnie teraz, ze względu na zastosowane przy budowie technologie.
Rozwiązaniem, które zostało zaprojektowane, w celu przyśpieszenia odprowadzenia wody z podłoża gruntowego jest wykonanie drenów pionowych. Są to płaskie, plastikowe, elastyczne przewody o okrągłym lub spłaszczonym przekroju. Po umieszczeniu w odpowiednim rozstawie, kilkadziesiąt razy zwiększają przepuszczalność podłoża odpowiednio przyspieszając dogęszczenie gruntu.
Najczęściej wraz z drenażem pionowym stosuje się tymczasowy nasyp przeciążający. Dzięki odpowiedniemu zdrenowaniu podłoża oraz kontrolowanemu przeciążeniu, odprowadzenie wody z gruntu przebiega szybko, co pozwala na kontynuację kolejnych robót budowlanych.
- Przy dawnym węźle również została zastosowana technologia drenów pionowych i nasypów oraz potrzebny jest czas na konsolidację gruntu. Musieliśmy się także połączyć z istniejącymi obiektami i musiało to zostać wykonane teraz- mówi Robert Brodawka.
Z uwagi na różne rodzaje gruntu występujące na terenie inwestycji, wykorzystywana jest także technologia wzmocnienia podłoża przemieszczeniowymi kolumnami betonowymi z głowicą kruszywową. Jest ona podzielona na kilka etapów.
Odcinek drogi poprowadzonej nowym śladem od węzła Brezelia do ronda w rejonie ulicy Wąwozy na krajową „dziewiątkę”, będzie miał dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości, z poboczami o szerokości minimum 1,5 metra. Wybudowanych zostanie pięć mostów i wiadukt nad drogą powiatową oraz dwa duże przepusty pełniące funkcję przejść dla małych zwierząt.
Budowa ronda przy drodze krajowej numer 9 jest planowana w przyszłym roku.
Termin zakończenia inwestycji to połowa 2024 roku. Prace, według zapewnień inwestora i wykonawcy, idą zgodnie z planem. Kosztorysowo zaawansowane są w około 40 procentach. Prace ziemne wykonano już w ponad 70 procentach. Inwestycja jest realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Zobaczcie zdjęcia obrazujące postęp robót.
O budowie "małej obwodnicy" Ostrowca pisaliśmy:
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?