Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Byliśmy na placu budowy ostatniego etapu "małej obwodnicy" Ostrowca. Jak zaawansowane są prace? Zobaczcie nowe zdjęcia

Anna Śledzińska
Anna Śledzińska
Fot. Anna Śledzińska
Trwa budowa ostatniego etapu, który zamknie tak zwaną „małą obwodnicę” Ostrowca Świętokrzyskiego. W piątek, 15 lipca dziennikarze mieli okazję zobaczyć postępy prac.

Trwa budowa ostatniego odcinka "małej obwodnicy" Ostrowca

Nieco ponad 3- kilometrowy odcinek drogi od zamkniętego obecnie węzła Brezelia nad ulicą Zygmuntówka, aż do planowanego ronda na ulicy Opatowskiej, kosztuje ponad 53 miliony złotych. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcą zaś konsorcjum firm Fabe Polska i SP Sine Midas Stroy.

Ostatni etap „małej obwodnicy” Ostrowca domknąć ma budowany od ponad 20 lat ciągu ulic, umożliwiający przejazd od strony Radomia do wylotówki w kierunku Opatowa, bez wjeżdżania na ulice w centrum miasta. Odciążona zostanie przede wszystkim ulica Sandomierska, obecnie zakorkowana dodatkowo, przez zamknięcia węzła Brezelia. Tam włączony zostanie nowo budowany odcinek.

- Do końca roku planowane jest wykonanie ronda przy węźle Brezelia, wraz z zakończeniem robót ziemnych oraz częściowym wykonaniem konstrukcji drogowych- mówi Małgorzata Pawelec- Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Robert Brodawka, kierownik robót drogowych wyjaśnia z kolei, że węzeł musiał zostać zamknięty właśnie teraz, ze względu na zastosowane przy budowie technologie.

Rozwiązaniem, które zostało zaprojektowane, w celu przyśpieszenia odprowadzenia wody z podłoża gruntowego jest wykonanie drenów pionowych. Są to płaskie, plastikowe, elastyczne przewody o okrągłym lub spłaszczonym przekroju. Po umieszczeniu w odpowiednim rozstawie, kilkadziesiąt razy zwiększają przepuszczalność podłoża odpowiednio przyspieszając dogęszczenie gruntu.

Najczęściej wraz z drenażem pionowym stosuje się tymczasowy nasyp przeciążający. Dzięki odpowiedniemu zdrenowaniu podłoża oraz kontrolowanemu przeciążeniu, odprowadzenie wody z gruntu przebiega szybko, co pozwala na kontynuację kolejnych robót budowlanych.

- Przy dawnym węźle również została zastosowana technologia drenów pionowych i nasypów oraz potrzebny jest czas na konsolidację gruntu. Musieliśmy się także połączyć z istniejącymi obiektami i musiało to zostać wykonane teraz- mówi Robert Brodawka.

Z uwagi na różne rodzaje gruntu występujące na terenie inwestycji, wykorzystywana jest także technologia wzmocnienia podłoża przemieszczeniowymi kolumnami betonowymi z głowicą kruszywową. Jest ona podzielona na kilka etapów.

Odcinek drogi poprowadzonej nowym śladem od węzła Brezelia do ronda w rejonie ulicy Wąwozy na krajową „dziewiątkę”, będzie miał dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości, z poboczami o szerokości minimum 1,5 metra. Wybudowanych zostanie pięć mostów i wiadukt nad drogą powiatową oraz dwa duże przepusty pełniące funkcję przejść dla małych zwierząt.

Budowa ronda przy drodze krajowej numer 9 jest planowana w przyszłym roku.

Termin zakończenia inwestycji to połowa 2024 roku. Prace, według zapewnień inwestora i wykonawcy, idą zgodnie z planem. Kosztorysowo zaawansowane są w około 40 procentach. Prace ziemne wykonano już w ponad 70 procentach. Inwestycja jest realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Zobaczcie zdjęcia obrazujące postęp robót.

O budowie "małej obwodnicy" Ostrowca pisaliśmy:

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ostrowiecswietokrzyski.naszemiasto.pl Nasze Miasto