Zielona enklawa na osiedlu Ogrody. To pierwszy taki ogród w Ostrowcu! (ZDJĘCIA)

Anna Śledzińska
Anna Śledzińska
Powstałe na przestrzeni ostatniego roku „Ogrody na Ogrodach” to miejsce, które z pewnością mieszkańcy miasta będą z chęcią odwiedzać. Teraz, kiedy już drzewa i krzewy zazieleniły się, tworzy przyjemną enklawę w środku miasta. Można tam posiedzieć na słońcu, albo schować się w cieniu. Zupełną nowością jest ogród sensoryczny.

Niewykorzystany przez lata skwer na osiedlu Ogrody, zamienił się w ciągu kilku miesięcy w klimatyczne miejsce do spacerów i odpoczynku. Gmina Ostrowiec na realizację przedsięwzięcia pozyskała środki unijne, w ramach projektu rewitalizacji części miasta. Wartość tej inwestycji wyniosła 1 milion 600 tysięcy złotych.

- Od początku przyświecała nam idea, by stworzyć tutaj miejsce, w którym oddziałując na poszczególne zmysły, będzie można odpocząć, zrelaksować się, zniwelować stres- mówi Joanna Pikus, wiceprzewodnicząca Rady Miasta i jedna z inicjatorek projektu „Ogrody na Ogrodach”.

Projekt oparty jest na koncepcji powrotu do dawnych ogrodów i sadów, które znajdowały się na terenie dzisiejszego osiedla Ogrody.

W nawiązaniu do tej sadowniczej tradycji posadzono tam jabłoń i wiśnię ozdobną. Koncepcja zagospodarowania skweru została oparta o nową, innowacyjną formę terapii – hortiterapię, czyli leczenie ogrodem.

To forma terapii osób z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną, a także osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków i innych substancji chemicznych, wykorzystująca rośliny w celu poprawy kondycji fizycznej i psychicznej człowieka. Opracowano ją w oparciu o przeprowadzone w 2016 roku warsztaty z udziałem podopiecznych Świętokrzyskiego Ośrodka Terapii.

„Ogród zdrowia” jest przestrzenią ogólnodostępną o przewodniej funkcji terapeutycznej. Został tak zaprojektowany, żeby nie tylko zdobił otoczenie, ale przede wszystkim był pomocą dydaktyczną dla rehabilitantów i nauczycieli w codziennych zajęciach z niepełnosprawnymi dziećmi, a także osobami dorosłymi. Jest przestrzenią do wypoczynku, terenem uprawy roślin, miejscem do prowadzenia warsztatów terapii zajęciowej przy udziale ogrodu i roślin, a także integracji społecznej i nauki przyrody i ekologii dla dzieci z pobliskiej szkoły i przedszkoli.

Ogród sensotyczny został podzielony na pięć ściśle połączonych ze sobą stref, z których każda oddziałuje bardzo silnie na zmysły- wzroku, smaku, zapachu, słuchu, dotyku. Stąd rośliny z liśćmi o różnym kształcie i fakturze, kolorowymi kwiatami. Tutaj dzieci z zaburzeniami zmysłów mogą uczyć się doznawania świata.

  • Terapia wzrokiem– główną funkcję w ogrodzie wyznacza kolor. Nasadzona została roślinność o intensywnym zabarwieniu, przykuwającym wzrok.
  • Terapia węchem- rozmieszczono tam rośliny zapachowe, których kwiaty, liście wydzielają woń odbieraną zmysłem węchu. Mają właściwości antydepresyjne, uspakajające, odprężające, pobudzające i usprawniające myślenie.
  • Terapia dźwiękiem– tu znajdują się trawy, które kołysząc się na wietrze oddziałują na zmysł słuchu, ta część ogrodu została zaprojektowana jako „Wyspy traw”.
  • Terapia dotykiem- ścieżka zmysłu- w tej części ogrodu znajdzie się ścieżka zdrowia, ścieżka bosych stóp. Ścieżka wyłożona różnymi naturalnymi materiałami, jak liście, szyszki, kamyki, piasek, ziemia, trawa, igły z drzew iglastych, gałązki. Spacer boso pobudza krążenie i pozwala na bliższy kontakt z naturą. Może też być formą zabawy lub edukacji o zjawiskach zachodzących w przyrodzie. Stąpanie gołymi stopami po zróżnicowanej powierzchni angażuje w sposób zintensyfikowany zmysł dotyku. Ścieżka może służyć do zabawy, ale również służyć będzie dzieciom z problemami z chodzeniem do nauki poruszania się o własnych siłach czy o kulach.
  • Terapia smakiem- w tej części posadzono rośliny jadalne.

Dla osób aktywnych, które zechcą poprawić swoją sprawność fizyczną powstała siłownia zewnętrzna. Wśród urządzeń treningowych do ćwiczeń na powietrzu są orbitrek, prasa nożna, wioślarz, biegacz, wyciąg górny, wyciskanie siedząc.

W strefie zabaw powstał plac z piaskową nawierzchnią, rozbudzający wyobraźnię dzieci i nawiązujący do dawnej zagrody wśród sadów i starych ogrodów. Są tam drewniane koniki z powozem, duża piaskownica i zjeżdżalnia z drewnianymi belkami i linami, na której dzieci mogą w bezpieczny sposób sprawdzać swoje umiejętności.

Na terenie ogrody wydzielono też przestrzeń z miejscami do siedzenia, w której mogą odbywać się lekcje przyrody i ekologii na świeżym powietrzu. Z kolei główny plac z pergolą po kole umożliwia wypoczynek czynny lub bierny, może być miejscem spotkań.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie