Jest nadzieja dla niszczejącego dworca PKP w Ostrowcu Świętokrzyskim
Jarosław Rusiecki, senator i przewodniczący Komisji Obrony Narodowej poinformował, że w latach 2024-2030 kolejne sto pięćdziesiąt dworców w Polsce ulegnie gruntownym remontom i odnowom. Minister aktywów państwowych, Jacek Sasin ogłosił nową edycję programu modernizacji tych obiektów. W całym kraju, na ten cel zostanie przeznaczonych 4 miliardy 400 milionów złotych. Na liście znalazł się również Ostrowiec Świętokrzyski. Program jest następcą poprzedniego, w którym do 2023 roku, zmodernizowano dwieście takich budynków. Jak się dowiedzieliśmy - senator Rusiecki sam jest synem kolejarza, więc to dla niego sprawa zarówno lokalna jak i sentymentalna.
- Przypomnę, że kiedy w styczniu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk był w Ostrowcu na spotkaniu, my jako tutejsi parlamentarzyści zwracaliśmy mu uwagę na potrzebę modernizacji tej budowli. Minister obiecał, że nasz dworzec znajdzie się na liście podstawowej w programie i tak też się stało. To inwestycja niezwykle istotna dla mieszkańców
- podkreślał senator.
- Warto powiedzieć, że linia kolejowa numer 25 jest przez ostatnie siedem lat gruntownie modernizowana przez Polskie Linie Kolejowe - dodawał. - To niemały wydatek, bo około 500 milionów złotych na odcinku od Skarżyska-Kamiennej do Sandomierza. Stacja kolejowa w Ostrowcu również przechodzi gruntowne unowocześnienie, dotyczy to torów kolejowych, komunikacji i całej łączności. Za poprzednich rządów, linia ta miała być przeznaczona do zamknięcia, podobnie jak zaprzestała swej działalności linia między Skarżyskiem, a Końskimi - komentował nasz rozmówca.
Tak obecnie wygląda dworzec PKP w Ostrowcu Świętokrzyskim:
O remoncie dworców kolejowych w regionie pisaliśmy:
Historia dworca kolejowego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Dworzec jak i linia kolejowa numer 25 pochodząca z końca XIX wieku, rozwijały się w okresie rozwoju gospodarczego i hutnictwa w sąsiedztwie Starego Zakładu. - Dworzec służył mieszkańcom i hutnikom do przemieszczania się - dodawał Jarosław Rusiecki.
- We wnętrzach budynku mieściła się część gastronomiczna i mieszkalna. Mieszkał tu jeden z najwybitniejszych polskich śpiewaków operowych - Janusz Popławski, który zrobił karierę w Stanach Zjednoczonych. Więc w murach budynku znajdziemy też wątek kulturowy
- stwierdzał parlamentarzysta.
Już od czasów staropolskiego okręgu przemysłowego, Ostrowiec stał hutnictwem i metalurgią, a wzmocnione zostało to w czasie tworzenia centralnego okręgu przemysłowego. Tutejsza huta do dziś ma duże znaczenie gospodarcze. - Wytwarzana tu stal stanowi ponad 10 procent produkcji w całym kraju - kontynuował szef Komisji Obrony Narodowej. - Żeby wyprodukować tu milion ton stali, trzeba najpierw przywieźć tu milion ton złomu. Ostrowiecka linia kolejowa musi żyć i mieć swoje znaczenie gospodarcze dla rozwoju tej części województwa świętokrzyskiego, które ma charakter przemysłowy.
W naszym regionie modernizacji poddane będą także dworzec w Sandomierzu, Starachowicach Wschodnich, Jędrzejowie i Suchedniowie. Wraz ze stacją ostrowiecką, wymienione przystanki będą znajdowały się na linii szprychy szóstej, która biegnie do nas z Podkarpacia, aż do Centralnego Portu Komunikacyjnego w Warszawie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?